Kiná majú za sebou jedno z najsilnejších období posledných rokov a rok 2025 to len potvrdzuje. Publikum si našlo cestu k hitom naprieč žánrami, od čínskeho animovaného fenoménu Ne Zha 2 až po netradičný upírsky western Sinners.
Hoci kalendár do konca roka sľubuje veľké tituly ako sci-fi kolos Avatar: Fire and Ash či muzikálovú fantáziu Wicked: For Good, najväčšiu pozornosť momentálne púta jediný animovaný návrat Zootopia 2.
Premiéra pokračovania úspešnej zvieracej metropoly je naplánovaná na 26. november 2025, presne na víkend amerického Dňa vďakyvzdania. Tento termín patrí k najsilnejším v roku a v minulosti priniesol rekordné štarty aj dlhodobé tržby filmom ako Vaiana 2 či Wicked, uvádza Movie Web.
Vďaka sviatočnému obdobiu má Zootopia 2 ideálne podmienky na to, aby dominovala kinám nielen počas prvého víkendu, ale aj celé týždne.
Nulová konkurencia medzi animákmi
Kľúčovým faktorom jej potenciálneho triumfu je prakticky nulová konkurencia v animovanom segmente. Od septembra po jej uvedenie nepríde žiadny iný veľký animák a po premiére bude najbližším konkurentom až nový SpongeBob. To znamená, že film bude mať pre rodinné publikum monopol na dlhé obdobie.
Tento faktor je o to významnejší, že tri z piatich najzárobkovejších filmov roka nesú PG rating, čo potvrdzuje neochvejnú silu rodinných titulov.
Disney má v rukách značku, ktorá už raz dokázala zázraky. Prvý diel z roku 2016 získal 98 % na Rotten Tomatoes, hodnotenie 8,0 na IMDb, Oscara za najlepší animovaný film a porazil silnú konkurenciu vrátane Vaiany. Popularitu potvrdil aj spin-off Zootopia+ na Disney+ v roku 2022, ktorý si odniesol pozitívne recenzie aj prestížnu Annie Award.
Trend v priemysle pritom hovorí jasne. Pokračovania lámu rekordy. V roku 2024 patrilo deväť z desiatich najzárobkovejších filmov práve sequelom. Disney tento fakt využíva naplno, najmä po neúspechoch originálnych titulov Wish a Elio.
Nedávne hity V hlave 2 a Vaiana 2 len potvrdzujú, že rozvíjanie etablovaných značiek je pre štúdio aktuálne najistejšou stratégiou.
Ďalšou výhodou je marketingová exkluzivita. November neponúka žiadnu inú veľkú disneyovku, takže štúdio môže všetky promoaktivity sústrediť výhradne na Zootopiu 2. Prvý trailer už vyvolal veľký ohlas a očakáva sa masívna kampaň, ktorá má potenciál rozpútať celosvetovú „zootopiomániu“.
Výhodná je aj pozícia v kalendári. Film príde do kín medzi Tron: Ares (10. október) a Avatar: Fire and Ash (19. december). Získa tak dostatok priestoru pred decembrovým náporom blockbustrov a zároveň si udrží viditeľnosť počas celých sviatkov.
Oscarové ambície a tvrdá konkurencia
Okrem kasového potenciálu sa Zootopia 2 spája aj s veľkými očakávaniami na poli prestížnych cien. Disney kedysi neohrozene vládol kategórii Najlepší animovaný film na Oscaroch, v rokoch 2000 získal päť z deviatich cien a v 2010 dokonca osem z desiatich. No v rokoch 2020 sa mu zatiaľ podarilo zvíťaziť iba dvakrát, so Soul (2021) a Encanto (2022), uvádza ScreenRant.
Nasledovala séria troch porážok: Turning Red prehral s Pinocchiom Guillerma del Tora, Elementy nestačili na Chlapca a volavku a V hlave 2 podľahlo snímke Flow.
Prvý diel Zootopie získal Oscara, takže pokračovanie má z čoho čerpať. Problémom je však konkurencia. Okrem už spomínaného Ne Zha 2 a KPop Demon Hunters (96 % a 97 % na Rotten Tomatoes) sa do boja zapoja aj Predator: Killer of Killers, Dog Man, The Bad Guys 2 a očakávaný The Twits.
Navyše, moderné pokračovania Walt Disney Animation Studios (Ralph búra internet, Ľadové kráľovstvo II, Vaiana 2) v tejto kategórii vždy ťahali za kratší koniec.
Ak má Zootopia 2 prelomiť trojročnú oscarovú smolu a zároveň sa zapísať ako najzárobkovejší animovaný film Disney, bude musieť priniesť výnimočnú kombináciu kvality, marketingu a diváckeho nadšenia. Podmienky na to má takmer ideálne. Teraz je len otázkou, či dokáže naplno využiť všetky triumfy, ktoré má v rukách.