Filmový festival v Cannes zapísal tento rok historický míľnik. Prvýkrát za 78 rokov existencie festivalu otvoril program celovečerný film, ktorý režírovala žena. Amélie Bonninová svojím hudobným filmom Partir un Jour (Leave One Day) prelomila dlhoročnú tradíciu mužských režisérov na otváracom ceremoniáli.
Festival prebieha od 13. do 24. mája a organizátori sa tento rok rozhodli priblížiť ho širšiemu publiku. Otvárací ceremoniál, počas ktorého Robert De Niro získal čestnú Zlatú palmu, vysielali naživo až v 382 kinách po celom Francúzsku.
Prekvapivá cesta debutujúcej režisérky
Amélie Bonninová nečakala, že práve jej celovečerný debut otvorí prestížny festival. „Nečakala som to a ani teraz mi to nepripadá skutočné. Povedala som svojim producentom, aby mi neprezrádzali žiadne zvesti o výbere do Cannes. O jednej hodine v noci mi pred tlačovou konferenciou zavolala Sylvie Pialatová a spýtala sa, či by som to chcela otvoriť. Vždy som dúfala v umiestnenie v Cannes, ale nikdy by ma nenapadlo, že ho budem otvárať,“ priznala v rozhovore pre Screen Daily.
Film Partir un Jour vznikol rozšírením rovnomenného krátkeho filmu, ktorý v roku 2023 získal cenu César. Kým pôvodná krátkometrážna verzia sledovala príbeh Raphaëla (Bastien Bouillon), ktorý sa vracia do rodného mesta a stretáva svoju detskú lásku Cécile (Juliette Armanet), celovečerný film prináša zásadnú zmenu.
Bonninová presunula hlavnú pozornosť na Cécile, čím vniesla do príbehu feministickejší pohľad. Sledujeme štyridsaťročnú šéfkuchárku, ktorá sa opäť stretáva so svojimi rodičmi v reštaurácii, kde vyrastala.

Film, ktorý rozpráva hudbou každodenného života
Napriek tomu, že vo filme zaznieva množstvo populárnych hitov vrátane piesní Céline Dion, Bonninová odmietla označiť svoj film za klasický muzikál. „Je to film s piesňami vnútri,“ vysvetľuje režisérka. Snímka zachytáva, ako hudba prirodzene vstupuje do našich životov – keď cestujeme, pred stretnutím s partnerom alebo po rozchode.
Režisérka chcela divákom sprostredkovať autentický zážitok z hudby v kľúčových životných momentoch. Namiesto veľkolepých hudobných čísel vsadila na piesne, ktoré sprevádzajú skutočné okamihy ľudského života.
Pre svoj film zámerne vybrala skladby charakteristické pre svoju generáciu. „Museli byť okamžite rozpoznateľné hneď od začiatku,“ povedala v rozhovore pre Variety. Táto stratégia umožňuje divákom okamžite sa spojiť s emóciami postáv prostredníctvom známych melódií.