Režisérsku legendu Francisa Forda Coppolu poctil jeho niekdajší zverenec mimoriadnym vyznamenaním. Steven Spielberg počas odovzdávania prestížneho ocenenia Amerického filmového inštitútu (AFI) označil gangsterskú ságu Krstný otec z roku 1972 za najväčšie dielo americkej kinematografie.
Slávnostná udalosť spojila dve generácie filmových tvorcov, keď Spielberg spolu s Georgeom Lucasom vzdali hold svojmu osemdesiatpäťročnému mentorovi.
Spielberg a Lucas, dnes sami ikony Hollywoodu, sa s Coppolom zoznámili v roku 1967 počas svojich filmových štúdií v Kalifornii, informuje portál Variety. Mladí nádejní režiséri v staršom kolegovi objavili nielen autoritu, ale aj inšpiratívneho rebela.
„Na jednej strane si bojovníkom za nezávislých umelcov, vždy si sa zasadzoval o ich záujmy, ale zároveň si vždy neuveriteľne otvorený nápadom, názorom a inšpirácii," vyjadril Spielberg obdiv k „nebojácnemu“ Coppolovi, ktorého tvorivý prístup formoval celú generáciu filmárov.
Krstný otec: Revolučné dielo v neľahkých podmienkach
Francis Ford Coppola čelil pri natáčaní Krstného otca, adaptácie bestselleru Maria Puza, množstvu prekážok. Napriek svojmu mladému veku – mal iba tridsaťdva rokov – sa postavil proti tlakom štúdia Paramount a producenta Roberta Evansa.
Situáciu komplikovala aj mafia, ktorá pozorne sledovala produkciu filmu s hviezdnym obsadením Marlona Branda a Al Pacina. Coppola napriek všetkým prekážkam vytvoril prelomové dielo, ktoré zmenilo smerovanie amerického filmu.

Úspech prvého dielu Coppola zopakoval s rovnako kvalitným pokračovaním, v ktorom zažiaril Robert De Niro. Režisér následne presunul svoje pôsobenie z Los Angeles do San Francisca, kde založil nezávislé kreatívne centrum American Zoetrope.
Táto tvorivá utópia predstavovala jeho víziu filmovej tvorby mimo kontroly veľkých štúdií a stala sa inšpiráciou pre nezávislých filmárov.
Koncom sedemdesiatych rokov dosiahol Coppola vrchol svojej kariéry popri svojich bývalých zverencoch Spielbergovi a Lucasovi. Tí medzičasom vytvorili blockbustery Čeľuste a Hviezdne vojny, ktoré posunuli filmový priemysel smerom ku komerčne úspešným veľkofilmom.
Toto obdobie, približne medzi rokmi 1967 až 1980, historici filmu považujú za „nový Hollywood“ – zlatý vek autorského filmu, ktorý Coppola svojou tvorbou definoval.

Odkaz majstra a jeho vplyv na generácie filmárov
Spielberg počas slávnostného večera spomínal aj na súkromné premietanie vojnovej epopeje Apokalypsa, posledného Copplovho vrcholného diela pred sériou komerčných neúspechov v 80. rokoch.
„Keď film skončil, požiadal si nás, aby sme ti povedali, čo sme videli a ako sme sa cítili. Pozval si nás všetkých k sebe, a tak sme ti jeden po druhom hovorili, kde sme sa v príbehu stratili a kde sme sa naopak našli. Sedel som tam v úžase a učil sa, že tvojou skutočnou superschopnosťou je práve tá otvorenosť a neustále hľadanie."
Krstný otec dodnes figuruje na popredných miestach rebríčkov najlepších filmov všetkých čias. Na oficiálnom zozname AFI sa nachádza na tretej priečke, hneď za klasikami Občan Kane a Casablanca zo 40. rokov.
Spielberg zdôraznil jedinečnosť Copplovho prínosu pre filmové umenie: „Krstný otec je pre mňa najväčším americkým filmom všetkých čias. Mnoho umelcov môže a tiež žne uznanie za svoje dielo – či už na stránke, na plátne alebo na obrazovke –, ale náš potlesk pre teba, Francis, prichádza od iného druhu publika. Keď sme mladí, chceme urobiť hrdými svojich rodičov, potom svojich priateľov, potom svojich kolegov a nakoniec svojich rovesníkov. Ale ty, pane, nemáš sebe rovného."

Spielberg dodal: „Vzal si to, čo bolo pred tebou, a predefinoval si kánon amerického filmu, a tým si inšpiroval celú generáciu rozprávačov, ktorí túžia, aby si sa na ich prácu – na našu prácu – mohol hrdo pozerať. A ja osobne vždy túžim, aby si sa cítil hrdý aj na moju prácu."
Vďačnosť Coppolovi vyjadril aj Al Pacino, ktorého režisér presadil do úlohy Michaela Corleoneho napriek odporu štúdia. „Francis za nás dlho bojoval. Bojoval za svoj film a za svoju víziu – ako to robí vždy," povedal herec, ktorý sa vďaka tejto úlohe stal hviezdou.
Hoci sa dnes niektorí kritici pozerajú na film kritickejšie – napríklad v seriáli Biely lotos ho označili za „reklamu na maskulinitu z doby, keď ženy nemali žiadne slovo“ – jeho postavenie medzi filmovými nadšencami zostáva neochvejné.
Coppola vlani uviedol svoj dlho pripravovaný sci-fi projekt Megalopolis, ktorý sám financoval po štyroch desaťročiach príprav. Film s experimentálnou formou a estetikou inšpirovanou nemými snímkami komerčne neuspel, ale potvrdil režisérovu povesť tvorcu, ktorý nikdy nekompromisne sleduje svoju umeleckú víziu.