Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Toto je 10 filmov, ktoré vyvolali infarkt a kolaps divákov. V Cannes jeden z nich spôsobil masový útek zo sály

Niektoré filmy prekračujú hranicu medzi fikciou a fyzickou realitou. V kinách pri nich ľudia zvracajú, odpadávajú a v extrémnych prípadoch aj zomierajú.

08.04.2025 07:46
Dizajn bez nazvu Foto:
The Green Inferno.
debata (4)

Sedíte pohodlne v kinosále, keď zrazu pocítite nevoľnosť. Srdce vám bije ako o závod. Na čele sa perlia studené kvapky potu. Niektorí filmári dokážu svojou tvorbou vyvolať také silné emócie, že diváci končia s nevoľnosťou, zvracaním, alebo dokonca na pohotovosti. Tieto filmy neprekonávajú len umelecké hranice, ale aj fyziologické limity svojho publika.

Každý z nás možno niekedy odvrátil zrak od obrazovky alebo zakryl si oči pri nepríjemných scénach. No niektoré filmy posúvajú hranice ľudskej znesiteľnosti ešte ďalej. V nasledujúcom prehľade od portálu Netflixer.cz vám predstavíme desať filmov, ktoré nespôsobili len škrípanie zubov a zatvorené oči, ale vyvolali skutočné zdravotné komplikácie a v extrémnych prípadoch dokonca smrť.

Antikrist

Lars von Trier nikdy netvoril pre slabé žalúdky. Jeho film Antikrist z roku 2009 šokoval divákov brutálnymi obrazmi manželského páru bojujúceho s následkami straty svojho dieťaťa. Willem Dafoe a Charlotte Gainsbourg stvárňujú dvojicu, ktorá sa v lesnej chate snaží vyrovnať so smrťou syna, no ich správanie postupne naberá znepokojivé rozmery.

Film nepreslávili len umelecké kvality, ale aj extrémne grafické scény vrátane scény, kde si hlavná hrdinka sama vykonáva obriezku, či záberov krvavej ejakulácie. Na festivale v Cannes tento film získal povesť najnechutnejšieho diela v histórii festivalu. Štyria diváci počas projekcie odpadli priamo v kinosále.

Avatar

James Cameron vytvoril s filmom Avatar 3D revolúciu v kinematografii. Bez nechutných scén či emocionálne vypätého deja dokázal tento technologický majstrovský kúsok vyvolať u divákov silné fyzické reakcie. Za problémy mohol predovšetkým prelomový 3D efekt a mimoriadne realistické zobrazenie, ktoré u mnohých spôsobovalo závrate.

Na Taiwane mal film tragické následky. Štyridsaťdvaročný muž bez predchádzajúcich zdravotných problémov dostal počas projekcie srdcový infarkt. Lekári neskôr vysvetlili, že náhly prílev adrenalínu vyvolaný intenzívnym filmovým zážitkom preťažil jeho srdce. Muž upadol do bezvedomia už pri prevoze do nemocnice a po jedenástich dňoch v nemocnici zomrel.

Umučenie Krista

Mel Gibson netrpí nedostatkom odvahy pri zobrazovaní násilia vo svojich filmoch. V Umučení Krista z roku 2004 zašiel až na hranicu znesiteľnosti. Z dvojhodinového filmu viac ako hodinu tvorí detailné zobrazenie brutálneho mučenia a bičovania Ježiša Krista, čo mnohých divákov doslova fyzicky rozložilo.

Film má na svedomí aj jednu ľudskú tragédiu. V kine v Kansase zomrela diváčka na srdcový infarkt pri sledovaní násilných scén, hoci predtým netrpela žiadnymi srdcovými problémami. Intenzita emócií a stres, ktorý film vyvolal, doslova zastavili jej srdce.

Vyháňač diabla

Dnes považujeme Vyháňača diabla za klasiku hororového žánru, no v čase svojho uvedenia v roku 1973 spôsobil bezprecedentnú vlnu šoku. Film všetkých zasiahol svojou grafickou povahou v dobe, keď diváci neboli zvyknutí na explicitné zobrazovanie násilia a desivých scén.

Reakcie publika presahovali bežné hranice strachu. V New Yorku diváci hromadne zvracali a utekali z kinosál. Vo Veľkej Británii dokonca prevádzkovatelia kín preventívne zaisťovali prítomnosť sanitiek pred premietaním. To, čo dnes môže pôsobiť ako štandardný horor, v sedemdesiatych rokoch vyvolalo skutočnú psychickú a fyzickú traumu u mnohých divákov.

Záhada Blair Witch

Originálny prístup k natáčaniu filmu môže spôsobiť nečakané problémy. Záhada Blair Witch, jeden z prvých masovo úspešných filmov nakrútených metódou „nájdeného záznamu“ (found footage), vyvolal u divákov nevoľnosť svojimi roztrasenými zábermi z ruky.

Neustále sa pohybujúca kamera pripomínala divákom skôr jazdu na kolotoči než sledovanie filmu. Výsledok? Ľudia v kinách pravidelne zvracali. Počas prvého týždňa premietania sa tento problém opakoval tak často, že distribútori začali pred vstupom do kina divákov varovať pred možnými vedľajšími účinkami.

Zvrátený

Francúzsky režisér Gaspar Noé vie, ako publikum rozdráždiť. Jeho film Zvrátený (Irreversible) z roku 2002 obsahuje takmer desaťminútovú scénu brutálneho znásilnenia, ktorá na filmovom festivale v Cannes spôsobila exodus asi 250 divákov z kinosály.

Noé dokonca úmyselne zakomponoval do zvukovej stopy filmu nízke frekvencie okolo 27 hertzov, ktoré ľudské ucho síce nedokáže vedome zachytiť, ale ľudský organizmus na ne reaguje nevoľnosťou a nepokojom. Túto techniku použil v prvých 30 minútach filmu. Kombinácia hojdavých záberov, dezorientujúceho vizuálu a podprahových zvukov viedla k tomu, že viacerí diváci potrebovali lekársku pomoc.

Freaks

Niektoré filmy predbehli svoju dobu a šokovali publikum svojou priamočiarosťou. Freaks režiséra Toda Browninga z roku 1932 zobrazuje ľudí s telesným postihnutím účinkujúcich v cirkusovom predstavení. Film vyvolal vo svojej dobe obrovský škandál.

Britské úrady film zakázali po vlne kritiky a odporu, pretože vtedajšia spoločnosť nedokázala prijať zobrazovanie ľudí s telesným postihnutím ako plnohodnotných hrdinov. Jedna diváčka dokonca podala žalobu proti tvorcom, tvrdiac, že šok zo sledovania filmu jej spôsobil potrat – možno prvý zdokumentovaný prípad extrémnej fyzickej reakcie na filmové dielo.

127 hodín

Danny Boyle nakrútil v 127 hodinách príbeh horolezca Arona Ralstona, ktorý uviazol v rokline s rukou zaseknutou pod balvanom. Film realisticky zachytáva Ralstonov boj o prežitie a najmä scénu, kde si nakoniec vlastnoručne amputuje ruku tupým nožíkom.

Záber na amputáciu pôsobí tak realisticky, že diváci po celom svete pri jeho sledovaní odpadávali. Mnohí museli opustiť kinosály, aby sa nadýchali čerstvého vzduchu. Jedna žena dostala počas premietania takú silnú panickú ataku, že ju museli previezť do nemocnice. Ralston sám neskôr potvrdil, že filmová verzia jeho skúsenosti vystihuje realitu s desivou presnosťou.

The Green Inferno

Eli Roth patrí k režisérom, ktorí sa špecializujú na vyvolávanie silných žalúdočných reakcií. Jeho film The Green Inferno z roku 2013 vzdáva poctu kontroverznému žánru kanibalistických filmov zo 70. a 80. rokov, no posúva ho na novú úroveň explicitnosti.

Na premiére filmu jeden divák odpadol pri pohľade na mimoriadne realistické scény kanibalizmu. Režisér Roth tento incident neskôr komentoval s uspokojením: „To bola tá najlepšia recenzia, akú som si mohol priať.“

Leví kráľ

Aj zdanlivo nevinná animovaná rozprávka môže vyvolať intenzívne reakcie. Leví kráľ od Disney priniesol nečakane hlboké emocionálne zážitky najmladším divákom. Scéna smrti Mufasu, Simbovho otca, sa stala jedným z najtragickejších momentov detskej kinematografie.

Počas premiérových projekcií v USA museli rodičia hromadne odvádzať svoje deti z kinosál, pretože nedokázali spracovať silné emócie, ktoré v nich smrť obľúbenej postavy vyvolala. Disney pravdepodobne nepredpokladal takýto silný dopad na detské publikum, čo dokazuje, že aj zdanlivo neškodný obsah môže vyvolať silné emocionálne reakcie.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 4 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Avatar #filmy #horor #Leví kráľ #kontroverzné filmy #Umučenie Krista