Je možné dať cenovku na ľudský život? Nie je to bežné, ale je to nevyhnutné, dá sa to. V americkom biografickom filme Worth (What Is The Life Worth) sa to pokúsil urobiť právnik Kenneth Feinberg. A podarilo sa mu to, hoci proces to nebol vôbec jednoduchý. A o tom je práve film Worth, ktorý sa dá vidieť na Netflixe.
Kenneth Feinberg (Michael Keaton) je úspešný právnik pomaly uvažujúci nad dôchodkom. Snímka ho zachytáva v kľúčovom bode jeho kariéry, začiatkom septembra 2001, kedy teroristi unesenými lietadlami zaútočili na dvojicu mrakodrapov Svetového obchodného centra v New Yorku.
Po takmer troch tisíckach obetí zostali partneri, deti, rodičia… Dva týždne po tragédii Kongres schváli zákon, ktorý ustanoví Fond pre kompenzáciu obetí. V pozadí stojí lobby zo strany leteckých spoločností, ktoré sa obávajú žalôb, ktoré by ich zruinovali a tým by došlo aj výraznému negatívnemu vplyvu na ekonomiku. Milióny naliate do fondu sú lacnejšou cestou.
Čítajte aj Bude to vianočný darček od Netflixu. Známe hviezdy odvrátia apokalypsu!Je tu ale otázka, koho život mal akú hodnotu. Dostane viac rodina hasiča, ktorý obetoval svoj život? Alebo má nárok na kompenzáciu homosexuálny partner, ktorý bol so svojím milým tesne pred uzavretím manželstva? Je treba vytvoriť univerzálny vzorec, ktorý bude všeplatný a nebude napadnuteľný. A najmä treba pozostalých nájsť aj ich právne nároky na odškodnenie presne identifikovať a vyčísliť. Aby mohli byť z fondu čerpané prostriedky, nárokujúcich si musí byť aspoň 80%, inak celý fond zaniká.
Právnik Kenneth Feinberg sa rozhodne vziať túto neľahkú úlohu na seba (naťahovať sa o ňu s nikým nemusí, všetci od nej dávajú ruky preč). Dobrovoľne a pro bono. Vymyslí riešenie – vzorec, kde akékoľvek filozofické otázky idú bokom, dôležitá je matematika. Vyrátavanie podľa počtu detí, výšky zárobku, hodnoty majetku či výšky hypotéky. Dôležité je, o čo reálne pozostalí s odchodom zosnulého materiálne prišli. Vzorce a tabuľky, nie všetko sa ale do nich zmestí. Právnik oháňajúci sa číslami a sa snaží získať ľudí, aby sa upísali do fondu. No s nízkou mierou empatie voči ich príbehom pôsobí ako červené plátno pre býka na Pamplone.
Zato vdovec Charles Wolf (Stanley Tucci) má potenciál získať si ich. Sám prišiel o manželku, no nepristúpi na výzvu vlády zapojiť sa do fondu. Naopak založí stránku FixTheFund (Opravte fond) a získava dôveru mnohých pozostalých, s ktorými plánujú nepodpísať žiadosti o kompenzácie (tým by sa vzdali práva súdiť sa) a plánujú hromadné žaloby.
Hlavný hrdina sa kĺže po povrchu riešenia problému, akoby s nasadenými sterilnými rukavicami, aby si neušpinil ruky. Nechce sa pri rozhodovaní nechať zaťažovať príbehmi ani emóciami. Ono sa mu to ale nepodarí. A tu sa to zlomí. Striktne profesionálny právnik, zaneprázdnený prácou, ktorý vo voľnom čase uprednostňuje počúvanie opery pred vlastnou rodinou, sa zmení. Jedna z liniek filmu spočíva v tom, že sledujeme jeho prerod na ľudskú bytosť.
ZHODNOTENIE
Film je pripomienkou udalostí spred dvadsiatich rokov, poctou obetiam aj právnikovi, ktorý vyčísľoval hodnotu ich životov. Je to boj medzi materiálnou a emocionálnou rovinou. Škoda len, že tém je veľa, snímka pôsobí často veľmi technokraticky, príbeh postavený na právnikovi bez emocionálnej roviny (vo väčšej časti filmu) kolíše a chvíľami prestáva baviť.
Takmer dvojhodinová snímka ale nazerá na dopad a vyrovnávanie sa s teroristickými útokmi novým spôsobom, všíma si materiálnu hodnotu života a rozhodne má čo ponúknuť.