Renault Thalia (od 2001)

Renault Thalia dokázal zákazníkov osloviť najmä svojou veľkou úžitkovou hodnotou a cenou, ktorá dávala zabudnúť na niektoré jeho objektívne nedostatky. Jednoduchá technika tohto malého sedanu však bola zárukou dobrej odolnosti a primeranej spoľahlivosti.

23.10.2008 14:57
Renault Thalia Foto:
Renault Thalia sa vyrába v Turecku.
debata

Thalia sa na našom a ostatných európskych trhoch ukázala v roku 2001. Hneď po jej uvedení dosiahli predaje nečakaný vzostup, čo však nebolo zapríčinené jej vysokou technickou úrovňou, ale veľmi priaznivou cenou, ktorá kopírovala skutočnú úroveň auta. Slovákov si získala aj obrovským batožinovým priestorom, vďaka ktorému boli ochotní prehliadať aj neestetické stvárnenie jej zadnej časti. Thalia je výborným dôkazom toho, ako ľahko sa dá pokaziť príjemný dizajn východzieho modelu. Vychádza totiž z Renaultu Clio druhej generácie a zatiaľ čo Clio si za svoj dizajn vyslúžilo obdiv všade, kde sa objavilo, Thalia sa stretla iba s rozpakmi.

Interiér prvých Thalií pôsobil lacným dojmom. Šedé plasty a ich nedbalé spracovanie prezrádzali orientáciu na čo najnižšiu cenu a vysoký posed za nenastaviteľným volantom (výškovo nastaviteľný volant mali až vyššie výbavové verzie) nedodával na ceste veľký pocit istoty. Skromní kupujúci sa však viac ako na kvalitu materiálov pozerali na obrovský batožinový priestor a cenovú dostupnosť. Daňou za veľký „kufor“ však bol obmedzený priestor na zadných sedadlách.

Jednoduchý podvozok využíva predné nezávislé zavesenie so vzperami McPherson a spodnými priečnymi ramenami a vzadu jednoduché vlečené ramená spojené torzne pružnou priečkou. Nerozumel si so športovými nárokmi vodiča, zato si však výborne poradil s miestnymi rozbitými cestami lepšie, než akékoľvek iné osobné auto. Thalie boli konštruované pre zlé cesty menej rozvinutých krajín, takže slovenské asfaltky pre ne neboli žiadnym problémom. Výhodou Thalií je aj ich veľká svetlá výška. V prípade potreby preto dokážú zvládnuť aj menšiu „terénnu vložku“ cestou ku chate.

Prvé Thalie boli poháňané výlučne benzínovým motormi s objemom 1,4 litra. Motory sa líšili len počtom ventilov a samozrejme výkonovými parametrami. Jednoduchší osemventil mal slušných 55 kW (75 k) a ľahkému autu bohato stačil. Ťahal už v spodných otáčkach a tak ho pri normálnom jazdení nebolo potrebné vytáčať. Športovejšiu charakteristiku mala šestnásťventilová verzia s výkonom 72 kW (98 k). Tá sa nebránila ani vyšším otáčkam a z Thalie dokázala urobiť prekvapivé žihadlo. Obidva motory boli spoľahlivé, silnejšia verzia však občas trpela na nespoľahlivosť zapaľovacích cievok Sagem. Renault ich neskôr vymenil za spoľahlivejši­e Denso.

Po modernizácii v roku 2002 sa do ponuky dostal naftový štvorvalec 1.5 dCi s výkonom 48 kW (65 k). Bol tichý, kultivovaný a vynikal malou spotrebou. Jeho problémom bolo málo odolné turbodúchadlo, ktoré sa predčasne opotrebovalo a prepúšťalo motorový olej. Aj vplyvom tohto javu často vypovedal službu EGR ventil, ktorý sa zalepil karbónovými usadeninami a prestal plniť svoju pôvodnú funkciu. Veľa nevydržalo ani vstrekovacie čerpadlo Delphi, ktorému rýchlo podlamuje zdravie aj nekvalitná nafta. Od roku 2002 výrobca upravil nastavenie podvozku, takže sa Thalia začala v zákrutách chovať o niečo stabilnejšie.

Veľká modernizácia čakala Tahliu v roku 2006. Štvorvalec 1.4 8V vypadol z ponuky a nahradil ho rovnako výkonný motor 1.2 16V. Interiér dostal novú palubnú dosku, kvalitnejšie plasty a bohatšiu výbavu. V tejto podobe sa Thalia na našom trhu ponúka dodnes.

História modelu:
Spustenie výroby a predaja na tureckom trhu.
2001
Predaj na slovenskom trhu, benzínové motory 1.4 8V (55 kW/75 k) a 1.4 16V (72 kW/98 k).
2002
Modernizácia, nové predné svetlomety a maska chladiča, nové označenia výbav, naftový motor 1.5 dCi (48 kW/65 k).
2006
Modernizácia, mierne exteriérové zmeny, nový interiér, benzínový motor 1.2 16V (55 kW/75 k).

Výhody:
veľký batožinový priestor
veľká svetlá výška
spoľahlivosť

Nevýhody:
miesto na zadných sedadlách
do roku 2002 nevyspytateľné jazdné vlastnosti
do roku 2006 lacný interiér

Časté poruchy:
Zlé zapaľovacie cievky (1.4 16V), nefunkčné kľúče diaľkového ovládania centrálneho zamykania, poruchové palivové čerpadlo systému common-rail (1.5 dCi), poruchové turbodúchadlo (1.5 dCi), úniky oleja z prevodovky, úniky oleja z motorov, nefunkčný EGR ventil, odlepené brzdové obloženie zadných bubnových bŕzd.

Naše odporúčanie:
Veľmi dobrým motorom pre Thaliu je štvorvalec 1.4 16V (72 kW/98 k). Autu poskytuje nadpriemernú dynamiku, má rád vysoké otáčky a nespotrebuje veľa paliva. Dobrým motorom je aj základný 1.2 16V (55 kW/75 k). Tých je však málo a nedosahuje spoľahlivosť spomínanej jednaštvorky.

Naftový motor 1.5 dCi je z hľadiska úžitkových vlastností výborným motorom, ale jeho nespoľahlivý systém priameho vstrekovania common-rail z neho robí nešťastnú voľbu. Aby spoľahlivo fungoval, vyžaduje nadštandardnú údržbu.

debata chyba
Články podľa značiek