Upečené, ušité, vystrúhané... Aj také môžu byť autá

Oceľ, hliník, horčík, karbón... To všetko tu už bolo. No autá môžu byť aj z celkom iných materiálov. Neveríte? Tu je niekoľko originálnych kreácii v podaní renomovaných automobiliek či bláznivých umelcov...

09.01.2009 20:45
Ferrari Foto:
Ferrari
debata

1. BMW z látky

BMW Foto: BMW
BMW BMW

Zdá sa, že kreativita Chrisa Bangla, šéfa dizajnu BMW Group, je oveľa väčšia, ako mu dovoľuje ukázať sériová produkcia bavorskej automobilky. Jeho posledný koncept BMW GINA doslova vyráža dych. Superľahký roadster má totiž karosériu zo špeciálnej látky vyrobenej z vysoko elastického umelého vlákna. A keďže karbónovo-hliníkový rám je vybavený hydraulikou, môže meniť svoj zovňajšok. Napríklad zvýšiť odtrhovú hranu, skryť reflektory, rozšíriť blatníky či rozhrnúť „záves“ nad motorom namiesto bežnej kapoty. Aj dvere a sedadlá sú spojené s látkovým povrchom karosérie. Gina tak nemá klasické štrbiny a pôsobí ako jednoliaty celok. Pri pohybe jednotlivých dielcov sa látka pokrčí a potom po zatvorení opäť napne.

2. Drevené „ferrari“

Drevo Foto: Michigan
Drevo Drevo

Drevo dnes nájdete v autách nanajvýš ako dekoráciu palubnej dosky, hoci ešte v päťdesiatych rokoch minulého storočia bolo bežnou súčasťou konštrukcií karosérie. Rehabilitovať jeho slávu  sa pokúsil Američan Joe Harmon. Ten si vzal do hlavy, že z dreva vyrobí takmer celý automobil. A nie hocijaký. Jeho drevený expres bude totiž dosahovať maximálnu rýchlosť 380 km/h. Auto, ktoré by mohlo byť pokojne zaradené do triedy superšportiakov, popri Lamborghini Gallardo alebo Ferrari F430, má nielen drevenú karosériu, ale aj sedadlá, nápravy, kolesá či pomocné rámy. Samozrejme, Joe Harmon nie je ľudový rezbár. Každá drevená časť jeho športiaka je vyrobená zo špeciálne upravených a lepených plátov dreva. O dostatok výkonu sa stará vidlicový osemvalec s výkonom 600 koní!

3. Mini so srsťou

Mini Foto: Mini
Mini Mini

Ochrancom zvierat naskočí pri pohľade na PET Mini asi husia koža. O to viac, že tento solitér pochádza paradoxne z ekologického Švajčiarska. Populárne Mini je totiž potiahnuté pravou kravskou kožou aj so srsťou. Nebojte sa však – sériová výroba sa nechystá. Jediný exemplár vznikol ako umelecké dielo podľa návrhu Claudine Hatebur de Calderón. Je vraj pocta pohovke od svetoznámeho architekta Le Corbusiera.

Realizáciou projektu sa na žiadosť MINI Switzerland zaoberala spoločnosť M. Prescha + Sohn AG, ktorá je známa skôr renováciou veteránov. Kravské kože pochádzajú z ušľachtilého chovu v Normandii. Na karosériu sú nalepené špeciálnymi lepidlami. Dvere, kapota a nárazníky museli byť počas prác samozrejme odmontované. Auto sa skompletizovalo až po potiahnutí všetkých dielcov kožou.

4. Hyundai z PET fliaš

Hyundai Foto: Hyundai
Hyundai Hyundai

To, čo na prvý pohľad vyzerá ako roztopašný crossover pre rozmaznaných amerických „baby boomers“, je v skutočnosti invenčná ekologická vízia automobilu blízkej budúcnosti. Hyundai ukázal provokatívny dizajn, sila a radosť z jazdy nemusia ísť vždy proti prírode. Krkolomný názov QarmaQ si koncept požičal od tradičného inuitského príbytku postaveného z hliny, veľrybích kostí a kožušín. Nie náhodou. Má s ním spoločnú filozofiu totálnej recyklácie a kombinácie netradičných materiálov. Celoplastová karoséria je vytvorená z 900 kusov PET-fliaš. QarmaQ sa zaobišiel dokonca aj bez lakovania. Toxický proces zastúpila špeciálna fólia Visualfex dodávajúca nielen potrebný lesk, ale aj povrchovú ochranu.

5. Smart z piesku

Smart Foto: Smart
Smart Smart

Netradičné materiály nedajú spávať ani reklamným mágom. Pri príchode druhej generácie Smartu Fortwoo sa agentúra materského Mercedesu rozhodla ukázať jeho dizajn v predpremiére na nemeckých majstrovstvách v plážovom volejbale. Ako inak, ako stavebný materiál bol zvolený piesok. Úlohy sa ujal niekoľkonásobný majster sveta v modelovaní pieskových skulptúr, Rus Pavel Zadanyuk. Výsledok môžete posúdiť sami.

Inšpiroval dokonca aj austrálske zastúpenie automobilky Škoda, ktorá dala vyrobiť pri uvedení novej Octavie na austrálsky trh reklamný klip s pieskovou Octaviou RS. Vymodelovali ju zo šiestich ton tohto sypkého materiálu na pláži neďaleko Sydney. Dnes už pochopiteľne neexistuje, ale umelci tvoriaci umelecké diela zo sypkého piesku sú na to zvyknutí.

6. Volkswagen z ľadu

Volkswagen Polo Foto: VW
Volkswagen Polo Volkswagen Polo

Podobne ako tí, ktorých očaril ľad. Tak napríklad kanadská spoločnosť Ice Box, špecializujúca sa na ľadové skulptúry, vymodelovala z ľadu Volkswagen Polo Twist. Dielo vytvorila z troch ľadových blokov s teplotou –10 stupňov Celzia dovezených z Kanady, potom ho rozrezala na sto samostatných častí a následne nainštalovala pred londýnskou Saatchi galériou na Belvedere Road medzi zaparkované autá. Na rozdiel od ostatných však vážilo zamrznuté Polo asi osemkrát viac. Celková hmotnosť sa totiž vyšplhala na 8,5 tony. Stovky hodín práce vydržali na ulici len necelých dvanásť hodín. Po troch dňoch sa celá socha roztopila a zmizla v mestskej kanalizácii. Podobný nápad využil aj Ford pri premiére Fordu Focus CC v roku 2006 na autosalóne v Londýne. Tentoraz priamo v stánku.

7. Upečená Fabia

Škoda Fabia Foto: Škoda Auto
Škoda Fabia Škoda Fabia

Azda najbláznivejší nápad dostala britská reklamná agentúra Fallon, ktorá sa rozhodla na základe požiadavky tamojšieho zastúpenia Škody vytvoriť samostatný reklamný spot na novú Škodu Fabia. Jednoducho ju upiekla. Torta v tvare Fabie zodpovedá rozmermi skutočnej predlohe. A to je asi tak všetko, čo majú spoločné. Svetlá sú totiž zo želé, predná maska z čokolády, lak z marcipánu, karoséria z piškótového cesta a namiesto motorového oleja použili cukrári med. Celé sladké dielo vážilo 817 kg. Klip mal taký úspech, že sa z Britských ostrovov rozšíril do celej Európy a agentúre priniesol cenu Reklama roka v prestížnej ankete British Television Advertising Craft Awards.

debata chyba
Články podľa značiek