Suzuki má 100 rokov, autá sú však mladšie

To, že Mercedes, Škoda či Cadillac patria k najstarším automobilkám sveta, je verejne známe, ale povedali by ste, že v tomto roku oslavuje storočnicu aj japonská Suzuki?

03.11.2009 12:22
Suzulight Foto:
Suzulight
debata

Pravdaže, počiatky spoločnosti dnes známej najmä výrobou malých a terénnych vozidiel či motocyklov nemali s autami veľa spoločného. Kým v Amerike a Európe sa už pár rokov preháňali prvé motorové „kočiare“, vývozným artiklom chudobného Japonska bol textil. Mičio Suzuki z Hamamatsu, mladý inžinier z rodiny s textilnou tradíciou, založil v roku 1909 ako 22-ročný firmu na výrobu tkáčskeho stavu vlastnej konštrukcie. Už o desať rokov neskôr bola jeho spoločnosť najväčším producentom stavov v Japonsku.

Alto prišlo v roku 1981. Foto: Suzuki
Suzuki Alto 1981 Alto prišlo v roku 1981.

Mičio si však veľmi dobre uvedomoval potrebu motorizácie zaostalého Japonska. Preto v roku 1930 skonštruoval repliku britského Austinu Seven a dokonca vyvinul štvortaktný motor. Druhá svetová vojna a ekonomická kríza zruinovanej krajiny však odsunuli veľké plány o takmer dvadsať rokov. Až v roku 1951 začal Mičiov syn Šunzo montovať prvé dvojtaktné motory na bicykle Atom. Keď zákony umožnili jazdiť na motorkách aj bez vodičského oprávnenia, pustil sa do výroby motocyklov s dvojstupňovou prevodovkou. Prvý automobil Suzuki si však počkal na premiéru až do roku 1955. To sa už spoločnosť premenovala na Suzuki Motor Company. Suzulight bolo vôbec prvé japonské auto s predným pohonom. Malo tri druhy karosérie a motor s objemom 360 ccm. Inovovaný Suzulight dostal názov Fronte a vo výrobe sa udržal až do roku 1966. V ponuke bola aj nákladná verzia.

Vitara robí automobilke dodnes dobré meno. Foto: Suzuki
Suzuki Vitara Vitara robí automobilke dodnes dobré meno.

Väčšie zahraničné úspechy však spoločnosť dosahovala stále predajom motocyklov. V roku 1963 sa začali dovážať do USA. Svetový úspech vo výrobe automobilov zaručil Suzuki až prvý model s pohonom 4×4. Na vývoji Szuki LJ pracovali inžinieri od roku 1968 do premiéry v roku 1970. Štvortaktný motor, plátenná strecha a jeho odolnosť v teréne mu zaručili veľkú popularitu. A to dokonca aj v Austrálii. Európu si však Suzuki podmanilo až o čosi neskôr. Kľúčom k expanzii sa stali malé terénne modely Samurai a Vitara. V roku 1979 prichádza na trh aj malé Alto a o tri roky neskôr Swift s pohonom 4×4. Spolupráca s koncernom GM a jeho značkou Isuzu viedla k rýchlemu rozmachu.

Samurai je pre mnohých nezabudnuteľný. Foto: Suzuki
Suzuki Samurai Samurai je pre mnohých nezabudnuteľný.

V roku 1988 zišlo z výrobných liniek miliónte Suzuki. Skutočným trhákom sa stala nová Vitara s moderným dizajnom, no klasickou konštrukciou s rámovým podvozkom a redukciou, ktorá Vitare zabezpečovala takmer bezkonkurenčnú priechodnosť v teréne. Neskôr vznikla aj päťdverová Vitara a väčšia Grand Vitara, ktorá mala prvý 6-valcový motor. V roku 2003 bolo vyrobených už 30 miliónov áut so značkou Suzuki. To, čo nasledovalo, už vlastne ani nie je história. Nový Ignis, Swift a Suzuki SX4 sú stále trhákmi automobilky, ktorá je dnes 12. najväčším automobilovým výrobcom tejto planéty.

debata chyba
Články podľa značiek